Kantoorinrichting is ook corporate communicatie

Onlangs was ik voor het eerst in het gebouw van Philips Research op de High Tech Campus in Eindhoven. Als kind (Philips-kind welteverstaan) moesten we altijd met een grote boog om dat terrein heen fietsen, omdat de laboratoria van het grote concern hermetisch waren afgesloten. Men duldde geen pottenkijkers bij het uitvindproces. Tegenwoordig is dezelfde grond toonbeeld van open innovatie, kennisdelen en samenwerken. Dus komen meer (en vooral andere) mensen over de vloer.

Ik bevond mij dus in de kraamkamers van de volgende innovatie die mijn dagelijks leven zou veraangenamen. Ik verwachtte dat te kunnen zien, voelen, horen, ruiken, proeven in het gebouw. Ik zou worden ondergedompeld in de wondere wereld van wat er allemaal mogelijk is. Bijzondere sferen gecreëerd door de nieuwste lichttechnologie, demo-opstellingen van producten die vers uit het lab komen – dat werk.

Mijn mond viel inderdaad open van verbazing. Mensen zaten aan bureaus onder wat leek op tl-verlichting. Omhoog kijkend naar de verlichting in de gangen groeide mijn teleurstelling: ordinaire systeemplafonds met inbouwspotjes. Rare hanglampen waarvan ik niet zeker weet of ze nou heel retro zijn en uit een machinefabriek uit de jaren zestig komen of dat ze ergens eind jaren tachtig zijn aangeschaft. Het enige dat enigszins in de buurt kwam bij innovatie was de van kleur veranderende verlichting boven de plank met kranten bij de leestafel, maar laten we eerlijk zijn: de van kleur veranderende lampjes van Philips zijn al bijna tien jaar op de markt voor consumenten. Eigenlijk benadrukte die gekleurde led-verlichting alleen maar de gedateerdheid van het geheel.

Mijn Philips-hart bloedde. Wat een domper. Wat een gemiste kans om je eigen gebouw te gebruiken om je filosofie uit te dragen. Sterker nog, in dat gebouw moet je natuurlijk beginnen. Je kunt als bedrijf niet iets uitstralen wat je zelf niet bent. De inrichting van een bedrijfsruimte is in mijn optiek niet louter het terrein van de afdeling facilitaire zaken – de afdeling corporate communicatie zou zich hier zeker ook mee bezig moeten houden. En zeg eens eerlijk, welke boodschap krijg je als je jouw bedrijf binnenstapt?

Leave a reply